Správa EDA objasňuje existujúce a budúce výzvy pri riešení nebezpečného odpadu.
"Množstvo nebezpečného odpadu sa zvyšuje a EÚ musí tento problém
riešiť. Najvhodnejšími spôsobmi nakladania s nebezpečným odpadom sú
recyklácia a energetické zhodnotenie. Zneškodnenie by sa malo používať
len ako posledná možnosť," uviedla Eva Lindströmová, členka EDA
zodpovedná za preskúmanie situácie. Upozornila, že v EÚ sa zneškodňuje
viac než 50 percent nebezpečného odpadu.
Audítori spresnili, že najlepším spôsobom, ako sa vyrovnať s nebezpečným
odpadom, je zabrániť jeho vzniku. To je prioritou EÚ od roku 1991.
Opatrenia Únie sú zamerané na to, aby ovplyvňovali, ako hospodárske
subjekty navrhujú a vyrábajú výrobky, zabezpečili zodpovednosť
znečisťovateľov za svoj odpad a poskytovali spotrebiteľom lepšie
informácie. No napriek týmto iniciatívam sa množstvo nebezpečného odpadu
vytváraného v EÚ neznižuje.
Nebezpečný odpad je potrebné spracovať v špecializovaných
spracovateľských zariadeniach v súlade s prísnymi pravidlami a
bezpečnostnými požiadavkami. Administratívna záťaž a vyššie náklady pre
hospodárske subjekty vytvárajú riziko nezákonného obchodovania, pri
ktorom prevádzkovatelia neoznačia odpad, ktorý vytvorili, ako
nebezpečný. Namiesto toho ho nezákonne vyhodia alebo prepravia inam.
Audítori zdôraznili, že správne zatriedenie a sledovanie nebezpečného
odpadu by mohli zabrániť nesprávnemu nakladaniu a nezákonným skratkám.
Problémom však je, že nebezpečný odpad sa v členských štátoch
klasifikuje odlišným spôsobom. Aj preto by Európska komisia mala
zintenzívniť úsilie o harmonizáciu platných právnych predpisov EÚ.
Zosúladenie vnútroštátnych elektronických registrov nebezpečného odpadu s
plánovaným európskym registrom pre prepravu odpadu by umožnilo lepšiu
vysledovateľnosť nebezpečného odpadu počas jeho celého životného cyklu.
V ideálnom prípade by sa mal nebezpečný odpad pripraviť na opätovné
použitie alebo recykláciu. Jeho veľká časť však nie je vhodná na
opätovné použitie a recykláciu obmedzujú technické ťažkosti a nedostatok
trhových príležitostí pre recyklované produkty. Príležitosťou na zmenu
je podľa audítorov zlepšenie recyklačných technológií a kapacít,
napríklad zhodnocovanie kritických surovín z elektronických spotrebičov a
iného odpadu by prispelo k strategickej autonómii EÚ.
Nezákonné obchodovanie a vytváranie nezákonných skládok s nebezpečným
odpadom je podľa EDA stále lukratívnym biznisom: ročné príjmy sa
odhadujú na 1,5 až 1,8 miliardy eur, pričom odhaľovanie, vyšetrovanie a
trestné stíhanie sú zriedkavé a pokuty nízke.
Možnosti nezákonného obchodovania by mohlo obmedziť využívanie
digitalizácie, ktorá umožní lepšiu vysledovateľnosť nebezpečného obchodu
a zamedzí nepravdivé deklarovanie, a tiež zavedenie mechanizmu
odrádzajúcich sankcií.
Pomôcť by mal aj zákaz akejkoľvek prepravy odpadu na zneškodnenie, ktorý eurokomisia navrhla v roku 2021.
V právnych predpisoch EÚ sa nebezpečný odpad vymedzuje ako odpad s
jednou alebo viacerými nebezpečnými vlastnosťami, napríklad výbušnými,
dráždivými alebo toxickými, ktorý môže poškodiť ľudské zdravie a životné
prostredie.